Podsumowanie pierwszego roku
realizacji projektu
„Młodzieżowe Uniwersytety Matematyczne”
w szkołach

    Za nami pierwszy rok trwania zajęć organizowanych w ramach projektu „Młodzieżowe Uniwersytety Matematyczne” w Waszych szkołach.

    Zachęcamy Was do wyrażenia swoich opinii na temat zajęć w ankiecie (www.mum.solveo.pl). Chcemy, aby kolejne lata trwania projektu były lepsze i bardziej owocne. Dzięki waszym sugestiom i szczerym ocenom chcemy poznać jakość zajęć realizowanych w ramach „MUM” w ubiegłym roku szkolnym i zaangażowanie nauczycieli prowadzących te zajęcia.

Poniżej przedstawimy dane podsumowujące pierwszy rok trwania projektu w szkołach.

Zajęcia wyrównawcze

W województwie podkarpackim, w programie „Matematyka nie jest trudna – uwierz w siebie”

  • brało udział ponad 1650 uczniów i uczennic z 35 szkół
  • odbyło się około 4000 godzin zajęć
  • uczestnicy i uczestniczki wzięli udział w ponad 160 godzinach zajęć z pracownikami naukowo-dydaktycznymi Uniwersytetu Rzeszowskiego prowadzonych w ramach Spotkań ze Światem Nauki.

W województwie lubelskim, w programie „Matematyka nie jest trudna – uwierz w siebie”

  • brało udział ponad 1 500 uczniów i uczennic z 33 szkół
  • odbyło się około 4100 godzin zajęć
  • uczestnicy i uczestniczki wzięli udział w ponad 140 godzinach zajęć z pracownikami naukowo-dydaktycznymi Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie prowadzonych w ramach Spotkań ze Światem Nauki

W województwie małopolskim, w programie „Matematyka nie jest trudna – uwierz w siebie”

  • brało udział ponad 1450 uczniów i uczennic z 31 szkół
  • Odbyło się około 3 800 godzin zajęć
  • uczestnicy i uczestniczki wzięli udział w ponad 100 godzinach zajęć z pracownikami naukowo-dydaktycznymi Uniwersytetu Jagiellońskiego prowadzonych w ramach Spotkań ze Światem Nauki

Zajęcia rozszerzające

W województwie podkarpackim, w programie „Matematyka jakiej nie znasz-poszerz swoje horyzonty”

  • brało udział ponad 1 050 uczniów i uczennic z 30 szkół
  • odbyło się około 2 800 godzin zajęć
  • uczestnicy i uczestniczki wzięli udział w ponad 150 godzinach zajęć z pracownikami naukowo-dydaktycznymi Uniwersytetu Rzeszowskiego prowadzonych w ramach Spotkań ze Światem Nauki

W województwie lubelskim, w programie „Matematyka jakiej nie znasz- poszerz swoje horyzonty”

  • brało udział ponad 940 uczniów i uczennic z 30 szkół
  • odbyło się około 2600 godzin zajęć
  • uczestnicy i uczestniczki wzięli udział w ponad 150 godzinach zajęć z pracownikami naukowo-dydaktycznymi Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej prowadzonych w ramach Spotkań ze Światem Nauki

W województwie małopolskim, w programie „Matematyka jakiej nie znasz – poszerz swoje horyzonty”

  • brało udział ponad 950 uczniów i uczennic z 18 szkół
  • odbyło się około 1 500 godzin zajęć
  • uczestnicy i uczestniczki wzięli udział w ponad 70 godzinach zajęć z pracownikami naukowo-dydaktycznymi Uniwersytetu Jagiellońskiego prowadzonych w ramach Spotkań ze Światem Nauki

    Uwieńczeniem pierwszego roku realizacji projektu były konkursy „Zostań Pitagorasem - MUM” oraz „Zostań Euklidesem - MUM”. Nagrodą dla 45 laureatów konkursu „Zostań Pitagorasem - MUM” w ramach zajęć wyrównawczych i 45 laureatów konkursu „Zostań Euklidesem” w ramach zajęć rozszerzających, był udział w letnim obozie naukowym. Obóz odbył się w dniach 7-14 sierpnia 2011 r. w Kudowie-Zdroju, uzdrowisku położonym w kotlinie Ziemi Kłodzkiej. Uczestniczki i uczestnicy zakwaterowani zostali w czterogwiazdkowym hotelu Kudowa Biznes&Spa.

Matematyczne zmagania

    Uczestniczki i uczestnicy obozu brali udział w warsztatach wyrównawczych z matematyki dla laureatów konkursu „Zostań Pitagorasem” oraz rozszerzających dla zwycięzców konkursu „Zostań Euklidesem” prowadzonych przez nauczycieli akademickich.

    Grupa „wyrównawcza” pracowała przede wszystkim nad uzupełnieniem poziomu wiedzy i umiejętności w kontekście obowiązkowej matury. Nauczyciele przygotowali dla nich szereg urozmaiconych zajęć o różnych stopniach trudności, wśród których znajdowały się gry, zabawy i rebusy matematyczne, składanie wielościanów foremnych metodą origami, elementy kombinatoryki oraz statystyka z komputerem.

    Nauczyciele prowadzący zajęcia w grupie „rozszerzającej” mieli za zadanie rozszerzenie poziomu wiedzy i umiejętności, dokształcanie, motywowanie oraz zachęcanie do twórczej rywalizacji. W warsztatach uczennice i uczniowie zajmowali się m.in. teorią równań funkcyjnych, grami topologicznymi, zastosowaniem programu Mathematica, kafelkowaniem. Poznawali elementy matematyki wyższej.

Turystycznym szlakiem

    W czasie trwania obozu młodzież uczestniczyła nie tylko w zajęciach z matematyki na poziomie wyrównawczym bądź rozszerzającym, ale również korzystała z wielu interesujących atrakcji turystycznych. Do swojej dyspozycji obozowicze mieli basen usytuowany w hotelu oraz możliwość korzystania z Aquaparku - Wodny Świat, a także z Parku Linowego. Ponadto młodzież uczestniczyła w kilku wycieczkach autokarowych:

-   podczas pierwszej z nich zwiedzili Wrocław oraz jego zabytki, mi.in. Panoramę Racławicką, Stare Miasto, Rynek Starego Miasta, Ratusz, Kościoły z ruchomą szopką, Gmach Uniwersytetu Wrocławskiego - Aulę Leopoldyńską.

-   podczas kolejnej młodzież poznała uroki i zabytki Kotliny Kłodzkiej, m.in. kaplicę z czaszek i kości w Kudowie-Zdroju - Czermnej, zabudowania wiejskie z ruchomą szopką, Sanktuarium Maryjne w Wambierzycach, Skansen Zabudowań i minizoo oraz wędrowali po Błędnych Skałach znajdujących się na skraju Masywu Skalniaka.

    Ponadto obozowicze uczestniczyli w organizowanych specjalnie dla nich dyskotekach. Czas umilały młodzieży występy zespołu rockowego z Ząbkowic Śląskich.

    Letni obóz matematyczny zorganizowany w ramach projektu „Młodzieżowe Uniwersytety Matematyczne” miał przede wszystkim za zadanie zachęcić zarówno młodzież prezentującą swoje umiejętności na poziomie wyrównawczym jak i rozszerzającym do rywalizacji i osiągnięcia tym samym jak najlepszych wyników w nauce. Na wniosek nauczycieli prowadzących zajęcia z matematyki kilku najlepszych uczestników odbytego podczas obozu konkursu matematycznego oraz kilku uczestników szczególnie wyróżniających się na zajęciach nagrodzono zestawami firmy Parker i Zenith. Większość z obozowiczów już dziś deklaruje, że będzie kontynuować swoją edukację z matematyki w taki sposób, by w przyszłym roku również powalczyć o miejsce na podobnym do tegorocznego wyjeździe rekreacyjno-naukowym.

Trochę wspomnień

    Katarzyna Jóźwik, uczennica LO w Kolbuszowej uważa, że pobyt na obozie pozwolił jej na poznanie nowego - ciekawego materiału z matematyki, którego nie realizowała w szkole, m.in. związanego z wykorzystaniem komputerów w badaniach statystycznych czy elementów kombinatoryki. Nawiązała także nowe kontakty koleżeńskie z rówieśnikami z województw podkarpackiego, małopolskiego i lu-belskiego. Jest bardzo zadowolona z warunków panujących na obozie - organizatorzy zadbali o każdy szczegół zarówno pod względem atrakcji naukowych, jak i turystycznych. Ma nadzieję, że w przyszłym roku uda jej się znaleźć w gronie laureatów konkursu i wziąć udział w podobnym obozie.

    Kamil Ślusarczyk, uczeń ZSO w Myślenicach jest zadowolony z udziału w obozie naukowym, tym bardziej że nie spodziewał się, iż zostanie laureatem konkursu. Zajęcia z matematyki są bardzo urozmaicone - cieszy się, że wśród tematów znalazły się rebusy, krzyżówki matematyczne, zadania związane z logicznym myśleniem, wykorzystaniem komputera itp. Uważa, że wykładowcy, mimo iż są pracownikami naukowymi, są bardzo mili i wyrozumiali. Bardzo podobała mu się infrastruktura hotelu, m.in. baseny, które zostały udostępnione. Uzupełnieniem nauki byty bardzo atrakcyjne wycieczki, m.in. do Parku Narodowego Gór Stołowych czy Wrocławia. Dodaje, że taki obóz to szansa na inne spojrzenie na matematykę, bowiem ona wcale nie jest straszna, a czasami może być przyjemna.

    Jakub Garbacik, uczeń I SLO w Zamościu jest bardzo zadowolony z udziału w obozie naukowym w Kudowie-Zdroju w ramach projektu „Młodzieżowe Uniwersytety Matematyczne”. Uważa, że oprócz solidnej porcji zajęć z matematyki zorganizowano dla uczniów ciekawe wycieczki krajoznawcze, dzięki którym poznał urok Gór Stołowych. Zajęcia z matematyki, które są prowadzone w sposób humorystyczny, pozwoliły mu na lepsze zrozumienie zagadnień związanych z matematyką. Ma nadzieję, że w przyszłym roku również uda mu się zostać laureatem konkursu, a tym samym zostać uczestnikiem kolejnego obozu.

    Sylwester Klocek z I LO im. M. Kopernika w Krośnie ocenia, że uczestnictwo w obozie pozwoliło mu na poznanie nowych, nieznanych metod stosowanych w matematyce. Jest bardzo mile zaskoczony sposobem kontaktu z nauczycielami akademickimi, ich podejściem, otwartością na różne tematy. Podobały mu się również propozycje spędzania wolnego czasu po zajęciach z matematyki - wycieczki, wyjścia do aquaparku i inne oferowane przez organizatorów atrakcje.

    Agnieszka Polak, uczennica LO im. Marii Skłodowskiej - Curie w Andrychowie uważa, że wybór Kotliny Kłodzkiej jako miejsca realizacji obozu naukowego był bardzo trafny. Oprócz zajęć matematycznych miała możliwość poznania atrakcji turystycznych regionu, m.in. Błędnych Skał czy Panoramy Racławickiej we Wrocławiu. Udział w obozie pozwolił jej rozszerzyć swoją wiedzę i umiejętności matematyczne o zagad-nienia, które nie są poruszane w szkole. Najbardziej w pamięci utkwiły jej zajęcia na temat zastosowań matematyki w finansach. W przyszłym roku postara się również znaleźć w gronie uczestników podobnego obozu.

    Gabriela Okoń, uczennica L0 im. ONZ w Biłgoraju uważa, że wybór Gór Stołowych jako miejsca realizacji obozu naukowego był bardzo dobry. Pobyt obfitował w wiele atrakcji turystycznych, podczas których odbyła mnóstwo ciekawych wycieczek, w czasie których przewodnicy w przystępny i zachęcający sposób zapoznawali z historią i walorami przyrodniczymi regionu. Zajęcia obfitowały w ciekawostki związane z matematyką i jej zastosowaniami, m.in. na giełdzie. Uczestnictwo w obozie było dla niej szansą na poznanie ciekawych i fajnych osób, z którymi bardzo chciałaby się spotkać na obozie w przyszłym roku.

mouseover